Zezwolenia gminne dla schronisk

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie schronisk dla bezdomnych zwierząt, wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Zezwolenia udziela, w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług. Zezwolenia te najczęściej wydawane są z rażącym naruszeniem przepisów w/w ustawy. W innych przypadkach warunki udzielonego zezwolenia są łamane przez samych przedsiębiorców.
Celem Stowarzyszenia w składaniu wniosków o unieważnianie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla zwierząt bynajmniej nie jest ich unieważnianie dla samego unieważniania. Wycofanie zezwolenia z obrotu prawnego ma być impulsem dla organu właściwej gminy do wydania nowego zezwolenia - tym razem zgodnego z przepisami prawa. Fundamentalnym dla Stowarzyszenia aspektem, którego naprawy w zezwoleniach oczekuje, jest prawidłowe określenie obszaru działalności objętej zezwoleniem. Obojętne jest przy tym, czy cel ten zostanie osiągnięty wprost poprzez unieważnienie zezwolenia lub jego części, czy w jakiś inny sposób - np. poprzez wskazanie obszaru działalności schroniska w uzasadnieniach do postanowień, decyzji lub wyroków organów lub sądów administracyjnych. Sposób wskazania obszaru jest głównym determinantem określającym charakterystykę działania danego schroniska.
Dopiero prawidłowe określenie obszaru działalności w zezwoleniu pozwala ocenić, czy przedsiębiorca przestrzega tego warunku, czy też nie (co z kolei skutkować może postępowaniem o cofnięcie zezwolenia).
zezwolenie dla schroniska w Nowinach (Marcin Komorowicz - Gabinet Weterynaryjny MEDWET)
postępowanie o unieważnienie zezwolenia
07.01.2014
|
zezwolenie
|
pdf
|
14.01.2016
|
wniosek o unieważnienie zezwolenia
|
pdf
|
17.03.2016 |
informacyjne pismo sko |
pdf
|
22.03.2016 |
wniosek o doręczenie postanowienia |
pdf
|
22.04.2016 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
30.06.2016 |
odmowa unieważnienia zezwolenia |
pdf
|
komentarz do decyzji SKO: Celem Stowarzyszenia w składaniu wniosków o unieważnianie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla zwierząt bynajmniej nie jest ich unieważnianie dla samego unieważniania. Wycofanie zezwolenia z obrotu prawnego ma być impulsem dla organu właściwej gminy do wydania nowego zezwolenia - tym razem zgodnego z przepisami prawa. Fundamentalnym dla Stowarzyszenia aspektem, którego naprawy w zezwoleniach oczekuje, jest prawidłowe określenie obszaru działalności objętej zezwoleniem. Obojętne jest przy tym, czy cel ten zostanie osiągnięty wprost poprzez unieważnienie zezwolenia lub jego części, czy w jakiś inny sposób - np. jak w tym przypadku poprzez wskazanie obszaru działalności schroniska w uzasadnieniu decyzji z pozoru niekorzystnej dla Stowarzyszenia. Ponieważ SKO przyznało w tym rozstrzygnięciu, iż obszarem działalności schroniska w Nowinach jest "teren gminy Sitkówka-Nowiny", a więc Stowarzyszenie osiągnęło swój zamiar na tym etapie postępowania i celowo pozostawiło tę decyzję niezaskarżoną.
Dopiero określenie obszaru działalności w zezwoleniu pozwala ocenić, czy przedsiębiorca przestrzega tego warunku, czy też nie.
postępowanie o cofnięcie zezwolenia
03.08.2016
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
03.10.2016
|
odmowa wszczęcia postępowania
|
pdf
|
28.10.2016 |
zażalenie do sko |
pdf
|
16.12.2016 |
uchylenie odmowy wszczęcia postępowania |
pdf
|
20.01.2017 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
20.02.2017
|
odmowa cofnięcia zezwolenia
|
pdf
|
10.11.2017
|
odwołanie do sko
|
pdf
|
23.01.2018
|
decyzja sko
|
pdf
|
zezwolenie dla schroniska w Nowodworze (Małgorzata Szumiło)
postępowanie o cofnięcie zezwolenia I
09.11.2010
|
I zezwolenie
|
pdf
|
12.11.2015
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
27.11.2015 |
odpowiedź organu gminy |
pdf
|
21.12.2015 |
skarga na organ gminy do wojewody |
pdf
|
26.01.2016 |
"działanie" wojewody |
pdf
|
01.02.2016 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
24.02.2016 |
skargę na wójta rozpatrzył... wójt |
pdf
|
21.04.2016 |
... ale również sko |
pdf
|
23.05.2016 |
odmowa cofnięcia zezwolenia |
pdf
|
22.06.2016 |
odwołanie do sko |
pdf
|
01.07.2016 |
pismo organu gminy |
pdf
|
07.07.2016 |
umorzenie postępowania (z powodu wygaszenia zezwolenia) |
pdf
|
postępowanie o cofnięcie zezwolenia II
08.06.2016
|
II zezwolenie
|
pdf
|
27.02.2017
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
17.03.2017 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
04.05.2017 |
I odmowa cofnięcia zezwolenia |
pdf
|
07.06.2017 |
I odwołanie do sko |
pdf
|
30.06.2017 |
uchylenie odmowy cofnięcia zezwolenia |
pdf
|
23.10.2017
|
II odmowa cofnięcia zezwolenia
|
pdf
|
24.11.2017
|
II odwołanie do sko
|
pdf
|
11.12.2017
|
umorzenie postępowania odwoławczego
|
pdf
|
20.01.2018
|
skarga do wsa
|
pdf
|
20.06.2018
|
I wyrok wsa
|
pdf
|
02.10.2018
|
skarga kasacyjna do nsa
|
pdf
|
24.11.2021
|
wyrok nsa
|
pdf
|
20.01.2022
|
II wyrok wsa
|
pdf
|
16.05.2022
|
III decyzja sko
|
pdf
|
komentarz do sprawy: Pięć lat postępowania jak z bicza strzelił! W jego trakcie SKO W Lublinie w iście schizofrenicznym stylu wydało 3 nawzajem wykluczające się decyzje: uchyliło odmowę cofnięcia zezwolenia, umorzyło postępowanie i utrzymało w mocy odmowę cofnięcia zezwolenia. Na dodatek tych samych dwóch członków składu orzekającego podpisało się pod wszystkimi 3 decyzjami. A to wszystko w identycznym stanie faktycznym i prawnym (sic!). Jednak te niedorzeczności nie miały już większego znaczenia, gdyż w międzyczasie w analogicznej sprawie (cofnięcia zezwolenia dla schroniska w Wojtyszkach) zapadł wyrok NSA z dnia 23.04.2020 r., sygn. II OSK 1903/19, gdzie sąd stwierdził brak przepisów zawężających działalność schroniska do terenu gminy, na którym jest ono zlokalizowane. Jednym słowem, wg NSA "obszar działalności schroniska" nie odnosi się do miejsca pochodzenia zwierząt objętych opieką tegoż schroniska. Tym samym błędnie utożsamiono dwa całkowicie różne pojęcia występujące w ustawie z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - „obszar działalności” (art. 8 ust. 1 pkt 2, art. 9 ust. 1 pkt 2 u.c.p.g.) i „miejsce świadczenia usług” (art. 7 ust. 6 u.c.p.g.), które ustawa ta wyraźnie i z jakiegoś powodu rozróżnia.
Wobec tak skrajnie nielogicznego i niekorzystnego dla praw zwierząt orzecznictwa sądowego, powielanego już w innych sprawach, Stowarzyszenie pozostawiło III decyzję SKO niezaskarżoną.
zezwolenie dla schroniska w Żywcu ("Beskid Żywiec" Sp. z o. o.)
postępowanie o cofnięcie zezwolenia
24.12.2009
|
zezwolenie
|
pdf
|
24.09.2015
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
09.10.2015 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
30.11.2015 |
odmowa cofnięcia zezwolenia |
pdf
|
04.01.2016 |
odwołanie do sko |
pdf
|
08.04.2016 |
uchylenie odmowy cofnięcia zezwolenia |
pdf
|
16.05.2016 |
skarga do wsa "Beskid Żywiec" sp. z o. o. |
pdf
|
23.09.2016 |
I wyrok wsa |
pdf
|
21.11.2016 |
skarga kasacyjna do nsa |
pdf
|
04.12.2018
|
wyrok nsa
|
pdf
|
08.04.2019
|
II wyrok wsa
|
pdf
|
30.09.2019
|
decyzja sko
|
pdf
|