Zezwolenia gminne dla schronisk

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie schronisk dla bezdomnych zwierząt, wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Zezwolenia udziela, w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług. Zezwolenia te najczęściej wydawane są z rażącym naruszeniem przepisów w/w ustawy. W innych przypadkach warunki udzielonego zezwolenia są łamane przez samych przedsiębiorców.
Celem Stowarzyszenia w składaniu wniosków o unieważnianie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla zwierząt bynajmniej nie jest ich unieważnianie dla samego unieważniania. Wycofanie zezwolenia z obrotu prawnego ma być impulsem dla organu właściwej gminy do wydania nowego zezwolenia - tym razem zgodnego z przepisami prawa. Fundamentalnym dla Stowarzyszenia aspektem, którego naprawy w zezwoleniach oczekuje, jest prawidłowe określenie obszaru działalności objętej zezwoleniem. Obojętne jest przy tym, czy cel ten zostanie osiągnięty wprost poprzez unieważnienie zezwolenia lub jego części, czy w jakiś inny sposób - np. poprzez wskazanie obszaru działalności schroniska w uzasadnieniach do postanowień, decyzji lub wyroków organów lub sądów administracyjnych. Sposób wskazania obszaru jest głównym determinantem określającym charakterystykę działania danego schroniska.
Dopiero prawidłowe określenie obszaru działalności w zezwoleniu pozwala ocenić, czy przedsiębiorca przestrzega tego warunku, czy też nie (co z kolei skutkować może postępowaniem o cofnięcie zezwolenia).
zezwolenie dla schroniska w Racławicach (Jan Michalski)
postępowanie o unieważnienie zezwolenia z wniosku Fundacji Pro Animals - Na Pomoc Zwierzętom
16.09.2011
|
zezwolenie
|
pdf
|
10.09.2012 |
wniosek o unieważnienie zezwolenia |
pdf
|
08.10.2012 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
18.02.2013 |
unieważnienie zezwolenia |
pdf
|
04.10.2013
|
skarga do wsa hycla
|
pdf
|
31.01.2014
|
wyrok wsa
|
pdf
|
27.05.2014
|
II decyzja sko
|
pdf
|
uwaga: Po unieważnieniu zezwolenia w części określającej obszar prowadzenia działalności jako teren Polski, wójt nie wydał nowej decyzji zezwalającej na prowadzenie schroniska dla zwierząt w Racławicach
pdf. A więc ostatecznie, obszar działalności objętej zezwoleniem wyznaczony został jako teren Gminy Racławice.
postępowanie o cofnięcie zezwolenia z wniosku Stowarzyszenia Obrona Zwierząt
16.08.2015
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
26.08.2015 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
14.01.2016 |
odmowa cofnięcia zezwolenia |
pdf
|
19.02.2016 |
odwołanie do sko |
pdf
|
28.04.2016 |
stwierdzenie niedopuszczalności odwołania |
pdf
|
04.07.2016 |
I skarga do wsa |
pdf
|
28.10.2016 |
I wyrok wsa |
pdf
|
14.03.2017 |
decyzja sko |
pdf
|
05.06.2017 |
II skarga do wsa |
pdf
|
11.10.2017
|
II wyrok wsa
|
pdf
|
10.01.2018
|
skarga kasacyjna do nsa
|
pdf
|
17.04.2019
|
wyrok nsa
|
pdf
|
zezwolenie dla schroniska w Wojtyszkach (Longin Siemiński)
postępowanie o unieważnienie I zezwolenia
07.09.2010
|
I zezwolenie
|
pdf
|
07.11.2011
|
wniosek o unieważnienie zezwolenia
|
pdf
|
23.12.2011
|
unieważnienie zezwolenia
|
pdf
|
postępowanie o prawidłowe określenie obszaru działalności schroniska w II zezwoleniu
30.03.2012
|
II zezwolenie
|
pdf
|
19.04.2012
|
odwołanie do sko
|
pdf
|
23.05.2012
|
zmiana treści decyzji
|
pdf
|
postępowanie o cofnięcie II zezwolenia
28.08.2012
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
09.11.2012
|
I odmowa cofnięcia zezwolenia
|
pdf
|
19.11.2012 |
I odwołanie do sko |
pdf
|
24.12.2012 |
I decyzja sko |
pdf
|
05.02.2013
|
I skarga do wsa
|
pdf
|
24.05.2013
|
I wyrok wsa
|
pdf
|
21.07.2013 |
I skarga kasacyjna |
pdf
|
23.02.2015 |
uzupełnienie skargi kasacyjnej |
pdf
|
17.03.2015 |
I wyrok nsa |
pdf
|
22.09.2015 |
II wyrok wsa |
pdf
|
29.10.2015 |
skarga kasacyjna hycla |
pdf
|
31.08.2017 |
II wyrok nsa |
pdf
|
15.01.2018
|
zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie
|
pdf
|
14.02.2018
|
nieuwzględnienie zażalenia na przewlekłość
|
pdf
|
20.06.2018 |
II odmowa cofnięcia zezwolenia |
pdf
|
20.07.2018 |
II odwołanie do sko |
pdf
|
27.09.2018 |
II decyzja sko |
pdf
|
16.11.2018 |
II skarga do wsa |
pdf |
26.02.2019 |
III wyrok wsa |
pdf
|
08.05.2019 |
II skarga kasacyjna |
pdf
|
23.04.2020 |
III wyrok nsa |
pdf |
komentarz do III wyroku NSA: Sąd stwierdził brak przepisów zawężających działalność schroniska do terenu gminy, na którym jest ono zlokalizowane. Jednym słowem, wg NSA "obszar działalności schroniska" nie odnosi się do miejsca pochodzenia zwierząt objętych opieką tegoż schroniska. Tym samym błędnie utożsamiono dwa całkowicie różne pojęcia występujące w ustawie z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - „obszar działalności” (art. 8 ust. 1 pkt 2, art. 9 ust. 1 pkt 2 u.c.p.g.) i „miejsce świadczenia usług” (art. 7 ust. 6 u.c.p.g.), które ustawa ta wyraźnie i z jakiegoś powodu rozróżnia.
To skrajnie nielogiczne i niekorzystne dla praw zwierząt orzecznictwo sądowe ostatecznie kończy to konkretne postępowanie i wszystkie inne prowadzone przez Stowarzyszenie, a dotyczące zezwoleń dla schronisk.
zezwolenie dla schroniska w Kielcach (Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Kielcach)
postępowanie o unieważnienie zezwolenia
03.12.2002
|
zezwolenie
|
pdf
|
16.03.2012
|
wniosek o unieważnienie zezwolenia
|
pdf
|
06.06.2012
|
odmowa unieważnienia zezwolenia
|
pdf
|
komentarz do decyzji SKO: SKO wykazało, że zezwolenie na prowadzenie schroniska przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych obejmowało tylko Gminę Kielce. Tymczasem PUK przez lata celowo przepełniało schronisko, podpisując umowy z dziesiątkami innych gmin z województwa świętokrzyskiego, a nawet spoza niego. To dowód na ewidentny brak nadzoru urzędników nad działaniami miejskiej spółki oraz traktowanie miejskiego schroniska nie jako miejsca realizacji zadania gminnego, lecz jako źródła dochodów dla PUK. Dlatego celowo pozostawiliśmy decyzję SKO niezaskarżoną, jako dowód w sprawie karnej przeciwko członkom zarządu PUK, oskarżonym o znęcanie się nad zwierzętami w schronisku.