Zezwolenia gminne dla schronisk

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie schronisk dla bezdomnych zwierząt, wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Zezwolenia udziela, w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług. Zezwolenia te najczęściej wydawane są z rażącym naruszeniem przepisów w/w ustawy. W innych przypadkach warunki udzielonego zezwolenia są łamane przez samych przedsiębiorców.
Celem Stowarzyszenia w składaniu wniosków o unieważnianie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla zwierząt bynajmniej nie jest ich unieważnianie dla samego unieważniania. Wycofanie zezwolenia z obrotu prawnego ma być impulsem dla organu właściwej gminy do wydania nowego zezwolenia - tym razem zgodnego z przepisami prawa. Fundamentalnym dla Stowarzyszenia aspektem, którego naprawy w zezwoleniach oczekuje, jest prawidłowe określenie obszaru działalności objętej zezwoleniem. Obojętne jest przy tym, czy cel ten zostanie osiągnięty wprost poprzez unieważnienie zezwolenia lub jego części, czy w jakiś inny sposób - np. poprzez wskazanie obszaru działalności schroniska w uzasadnieniach do postanowień, decyzji lub wyroków organów lub sądów administracyjnych. Sposób wskazania obszaru jest głównym determinantem określającym charakterystykę działania danego schroniska.
Dopiero prawidłowe określenie obszaru działalności w zezwoleniu pozwala ocenić, czy przedsiębiorca przestrzega tego warunku, czy też nie (co z kolei skutkować może postępowaniem o cofnięcie zezwolenia).
zezwolenie dla schroniska w Kolnie (Jerzy Kubrak)
postępowanie o unieważnienie zezwolenia
22.09.2008
|
zezwolenie
|
pdf
|
13.08.2015
|
wniosek o unieważnienie zezwolenia
|
pdf
|
08.09.2015
|
odmowa wszczęcia postępowania
|
pdf
|
komentarz do postanowienia SKO: Celem Stowarzyszenia w składaniu wniosków o unieważnianie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla zwierząt bynajmniej nie jest ich unieważnianie dla samego unieważniania. Wycofanie zezwolenia z obrotu prawnego ma być impulsem dla organu właściwej gminy do wydania nowego zezwolenia - tym razem zgodnego z przepisami prawa. Fundamentalnym dla Stowarzyszenia aspektem, którego naprawy w zezwoleniach oczekuje, jest prawidłowe określenie obszaru działalności objętej zezwoleniem. Obojętne jest przy tym, czy cel ten zostanie osiągnięty wprost poprzez unieważnienie zezwolenia lub jego części, czy w jakiś inny sposób - np. jak w tym przypadku poprzez wskazanie obszaru działalności schroniska w uzasadnieniu postanowienia z pozoru niekorzystnego dla Stowarzyszenia. Ponieważ SKO przyznało w tym rozstrzygnięciu, iż obszarem działalności schroniska w Kolnie jest "teren miasta Kolno", a więc Stowarzyszenie osiągnęło swój zamiar na tym etapie postępowania i celowo pozostawiło to postanowienie niezaskarżone.
Dopiero określenie obszaru działalności w zezwoleniu pozwala ocenić, czy przedsiębiorca przestrzega tego warunku, czy też nie.
postępowanie o cofnięcie zezwolenia
01.10.2015
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
16.10.2015 |
I odmowa wszczęcia postępowania |
pdf
|
12.11.2015 |
I zażalenie do sko |
pdf
|
15.12.2015 |
I uchylenie odmowy wszczęcia postępowania |
pdf
|
04.01.2016 |
II odmowa wszczęcia postępowania |
pdf
|
01.02.2016 |
II zażalenie do sko |
pdf
|
22.02.2016 |
II uchylenie odmowy wszczęcia postępowania |
pdf
|
16.05.2016 |
III odmowa wszczęcia postępowania |
pdf
|
13.06.2016 |
III zażalenie do sko |
pdf
|
06.07.2016 |
utrzymanie w mocy odmowy wszczęcia postępowania |
pdf
|
25.08.2016 |
skarga do wsa |
pdf
|
27.10.2016 |
wyrok wsa |
pdf
|
19.01.2017 |
skarga kasacyjna do nsa |
pdf
|
15.01.2019 |
wyrok nsa |
pdf
|
21.03.2019
|
IV odmowa wszczęcia postępowania
|
pdf
|
uwaga: No i mamy odpowiedź na pytanie, dlaczego Burmistrz Miasta Kolno 3 razy niezasadnie odmawiał wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia dla schroniska w Kolnie. Celem było doturlanie się do dnia 21.09.2018 r., kiedy to zezwolenie wygasło, a postępowanie, po 3,5 roku od złożenia przez nas wniosku, można było, bez wchodzenia w meritum, uznać za bezprzedmiotowe. Brawo burmistrz!
zezwolenie dla schroniska w Miedarach (Dorota Kufel)
postępowanie o unieważnienie całości, ew. części, zezwolenia
25.11.2010
|
zezwolenie
|
pdf
|
13.08.2015
|
wniosek o unieważnienie całości, ew. części, zezwolenia |
pdf
|
21.12.2015 |
wszczęcie postępowania |
pdf
|
25.05.2016 |
umorzenie postępowania (z powodu śmierci przedsiębiorcy) |
pdf
|
uwaga: Dorota Kufel zmarła dnia 01.11.2015 r. Schronisko dla zwierząt w tej samej infrastrukturze prowadzi aktualnie Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Zamex” Patryk Heńderek.
zezwolenie dla schroniska w Chrcynnie (Fundacja "Centrum Ochrony Środowiska")
postępowanie o cofnięcie zezwolenia
26.11.2009
|
zezwolenie
|
pdf
|
12.08.2015
|
wniosek o cofnięcie zezwolenia
|
pdf
|
10.09.2015
|
wszczęcie postępowania
|
pdf
|
12.11.2015
|
umorzenie postępowania
|
pdf
|
11.12.2015
|
I odwołanie do sko
|
pdf
|
22.08.2016
|
I decyzja sko
|
pdf
|
16.11.2016
|
odmowa cofnięcia zezwolenia
|
pdf
|
19.12.2016
|
II odwołanie do sko
|
pdf
|
16.03.2017
|
II decyzja sko
|
pdf
|
08.05.2017
|
skarga do wsa
|
pdf
|
02.10.2017
|
wyrok wsa
|
pdf
|
komentarz do wyroku WSA: Pkt 2 sentencji przedmiotowej decyzji określa obszar prowadzenia działalności objętej zezwoleniem – teren Miasta i Gminy Nasielsk. Jednakże pkt 5 podpunkt 4 tej samej decyzji stanowi, iż przyjmowanie zwierząt do schroniska i wydawanie do adopcji odbywać się będzie na podstawie umów zawartych z poszczególnymi gminami. Tak więc sam organ wydający zezwolenie dopuszcza możliwość umieszczania w schronisku zwierząt przekazywanych przez inne niż Gmina Nasielsk gminy. Stoi to w jaskrawej opozycji do zapisu zezwolenia, który wprost ogranicza obszar działania schroniska do terenu gminy macierzystej. Tym niemniej WSA stanął na stanowisku, że jeśli zezwolenie na działalność regulowaną jest wewnętrznie sprzeczne, to nie można zarzucać przedsiębiorcy naruszenia takiego zezwolenia w punkcie objętym sprzecznością.
postępowanie o unieważnienie zezwolenia
20.12.2017
|
wniosek o unieważnienie zezwolenia
|
pdf
|
15.05.2020
|
odmowa wszczęcia postępowania
|
pdf
|
komentarz do postanowienia SKO: Tylko 2,5 roku (sic!) czekaliśmy na rozpatrzenie sprawy przez warszawskie SKO. W tym czasie (02.01.2020) zezwolenie zdążyło wygasnąć. Brawo Kolegium!